Be Smart, Be Strong, Be Kind, And Be Happy – Over Doelen Stellen (Én Halen!)

Self-Belief And Hard Work Will Always Earn You Success (Virat Kohli)
(Foto boven: Nederland, 2019 | Foto quote: Canada, 2016 | Foto in tekst: China, 2012)

INTRODUCTIE

Onlangs is Spijkers Coaching 1 jaar geworden. Reden voor een feestje! (Bekijk hier de actievoorwaarden van de verjaardagsactie). Maar ook reden om even stil te staan bij deze mijlpaal. Want het is allemaal heel leuk en aardig als je jezelf doelen stelt en die doelen ook behaalt, maar wat dan?

In dit artikel leg ik kort uit hoe je op een goede manier doelen opstelt, ermee aan de slag gaat en van je successen geniet. Want als jij niet van je eigen successen kunt genieten, waar doe je het dan allemaal voor?

DOELEN STELLEN

Er is een slimme manier om je doelen behapbaar en haalbaar te maken, namelijk de SMART-methode:

S pecifiek: Is je doelstelling duidelijk? Wat wil je precies bereiken/behalen?
M eetbaar: Wanneer heb jij je doel bereikt? Aan welke voorwaarden moet jij voldoen om je doel te halen?
A cceptabel: Is het doel acceptabel? Zijn de middelen en moeite die je erin moet stoppen de uitkomst waard?
R ealistisch: Is je doel haalbaar? Gaat dit doel halen jou opleveren wat je in eerste instantie wilde bereiken?
T ijdgebonden: Binnen welke tijd wil je je doel behaald hebben? Maak het tastbaar.

Doelen zijn ten eerste ook altijd heel persoonlijk: een goed doel opstellen begint altijd met de vraag: wat wil ik bereiken? Hierbij is positief denken geen overbodige luxe. Stel dat je wilt stoppen met roken. Je zou jezelf dan als doel kunnen stellen: niet meer roken.

Helaas zijn onze hersenen niet zo goed met het woordje niet. Met andere woorden: als je jezelf een negatief geformuleerd doel stelt, zal je focus juist meer op datgene komen te liggen dat je wilt afleren.

In het voorbeeld van het roken zou je beter kiezen voor iets wat je in plaats van het roken zou willen doen. Je doel wordt dan bijvoorbeeld: in plaats van roken, ga ik yoga beoefenen (waarbij yoga een instant voorbeeld is, maar je begrijpt vast waar ik heen wil).

BE SMART

Je doelen SMART maken is soms lastig. Een streven als 10 kilometer leren hardlopen is van zichzelf al behoorlijk SMART: het is sowieso specifiek, meetbaar, realistisch en als je er een deadline aan verbindt ook tijdgebonden. Of het acceptabel is, ligt aan jezelf (en aan je lichaam).

Een doel als assertiever worden is van nature minder SMART. Want wat wil je precies bereiken? Assertiviteit is een abstract begrip met net zoveel invullingen als er mensen zijn die het willen worden.

Heb jij een soortgelijk doel waarmee je aan de slag wilt? Maak dan stapsgewijs concreet wat je precies wilt bereiken, wanneer je je doel hebt bereikt en binnen welke tijd je welke stappen gaat ondernemen om je doel te halen.

Als voorbeeld: om assertiever te worden heb ik in 2018 onder meer een cursus zelfverdediging gedaan en leren mediteren. Door mijn abstracte doel op te breken in kleine stapjes die wél specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden waren, werd mijn doel ook SMART. Ik wist wat ik wilde, hoe ik het wilde aanpakken en wat ik ervoor wilde doen.

Wees slim wanneer je je doelen stelt. Be SMART.

Mijn Ultieme Doel Behaald: Panda's Knuffelen In China!
Met doorzettingsvermogen kun je alles bereiken wat je wilt. Laat je eigen dromen uitkomen!

BE STRONG

Soms wil je iets waarvoor een ander je gek verklaart. Panda’s knuffelen in China, bijvoorbeeld. Om maar iets te noemen.

Wat er ook gebeurt, belangrijk is dat jij weet wat je wilt en dat jij jouw doelen haalt. De mening van een ander doet er alleen toe als jij daar om vraagt en dan nog is het altijd slechts de mening van een ander.

Wees dus lekker eigenwijs (dat is immers ook wijs!) en laat je niet van de kaart brengen. Doe wat je doen moet om te worden wie je wilt zijn. Je hoeft naar niemand toe verantwoording af te leggen voor de dingen die jij wilt bereiken in jouw leven, behalve naar jezelf.

Houd jezelf te allen tijde voor waarom je je doel wilt halen. Waarom vind je het belangrijk om assertiever te worden? Waarom wil je 10 kilometer leren hardlopen, stoppen met roken of panda’s knuffelen in China? (Serieus, dat laatste hoef ik niet eens toe te lichten, toch? Zie die foto!)

Waarom gun je het jezelf?

Het is belangrijk dat jij jezelf eraan herinnert waarvoor je het doet. Want doelen stellen is één, maar ze halen is een tweede. En vaak loop je daarbij tegen weerstand aan of moeilijkheden of afleiding. Maar als je écht iets wilt veranderen, zul je er moeite voor moeten doen. Bedenk dus vooraf goed waarom je wilt bereiken wat je wilt bereiken, waarom dit belangrijk voor je is, en herinner jezelf hieraan wanneer het eventjes tegenzit of moeilijk wordt.

Een raar maar ware tip: stel jezelf niet alleen een doel, maar ook een beloning voor wanneer je doel is gehaald. Dit klink misschien wat vreemd, maar die beloning helpt om je doel halen nóg aantrekkelijker te maken. Het is immers de spreekwoordelijke kers op de taart.

Of in mijn geval: de panda op schoot.

BE KIND

Even een klein intermezzo voor alle perfectionisten onder ons (alsmede alle anderen die moeite hebben met falen):

Doel niet gehaald? Jammer!

Neem even de tijd om te balen, als je dat wilt, maar niet te lang. Kijk eens kritisch naar je doel. Was het misschien nog te abstract? Waren de stappen naar je doel toe wellicht te groot? Of was jij te ambitieus? Kijk waar het mis ging en pas waar nodig je doel of de stappen er naartoe aan. Geef jezelf desnoods meer tijd om je doel te halen. Maar wat je niet moet doen, is opgeven!

Herinner jezelf weer aan waarom je dit wilt bereiken. Klop het stof van je schouders en ga door. Alles wat je wilt bereiken, heb je in je. En als het niet linksom lukt, dan rechtsom. Of rechtdoor. Of er overheen.

Hoe dan ook: wees lief voor jezelf. En blijf proberen.

BE HAPPY

Wat doe je als je je doel hebt gehaald? Nou, genieten! En vieren dat al je harde werk is beloond! Weet je nog, die beloning? Nou, die mag je nu innen, want je hebt het meer dan verdiend!

Verwen jezelf dus met die extra reep chocolade, leuke dag uit of panda op schoot. En vergeet niet te genieten van wat je bereikt hebt!

Als het euforische gevoel langzaam wegebt, komt er ook ruimte voor een nieuw doel. Misschien wil je nóg assertiever worden dan je recent geworden bent. Of wil je nog meer panda’s knuffelen.

En misschien wil je wel iets totaal anders.

Je weet nu hoe je je doelen SMART maakt, ermee aan de slag gaat, tegenslagen overwint en uiteindelijk die felbegeerde winst binnensleept. Om vervolgens door te groeien met nieuwe doelen die zich voordoen.

Wat dat is groei: een voortdurende beweging om beter te worden. Om steeds groter, sterker, slimmer en vooral gelukkiger te worden.

Dat is namelijk ons ultieme doel en waar we het allemaal uiteindelijk écht voor doen: gelukkig zijn.


Gefeliciteerd aan Spijkers Coaching! Ik ben trots op mezelf en mijn bedrijf en hoop nog vele jaren door te mogen groeien.

Wie weet wel samen met jou! Wil jij actief aan de slag met je doelen en kun je daar wel een handje bij gebruiken? Neem eens contact met me op om te kijken wat ik voor jou kan betekenen!

 

 

(Van 29 mei tot en met 2 juni 2019 ben ik in het buitenland om ezels te knuffelen in plaats van panda’s. Helaas ben ik in die periode telefonisch niet bereikbaar. E-Mailen en WhatsAppen kan uiteraard gewoon, maar hou rekening met een vertraagde reactie van mijn kant)