Het Licht Aan Het Eind Van De Tunnel – Wat Wil Je En Hoe Pak Je Dat Aan? Enkele Praktische Tips

"It's Always Too Early To Quit" - Norman Vincent Peale
(Foto boven & midden: Schotland, 2019 | Foto quote: Canada, 2016)

INTRODUCTIE

Dan ben je dertiger en zit je in een midlifecrisis. Althans, zo voelt het.

Denk ik. Want hoe een midlifecrisis precies voelt is voor mij een raadsel. Het is namelijk niet iets waar ik eerder mee geworsteld heb of wat zich eerst heeft voorgesteld voor ik er last van kreeg.

Stel je voor: “Hallo, ik ben een midlifecrisis. Komt het gelegen dat ik u stoor? Nee? Oh, dat hindert niet. Ik ga hier gewoon zitten en wacht mijn kans af, dan kunt u gewoon verder gaan met waar u mee bezig was. Doe maar net of ik er niet ben, hoor. Ik houd me wel stil.”

Waarom denk ik dat ik in een midlifecrisis zit? Omdat ik uitgeput ben. Mijn ouders roepen dat het allemaal door het weer komt en ook vrienden en cliënten klagen over moeheid. Toch voelt het voor mij alsof het dieper zit. En waarschijnlijk zit het dat ook.

Ik roep al jaren dat ik geen typische Nederlander of misschien zelfs geen doorsnee mens ben. Ik ben absoluut niet van het hele “huisje-boompje-beestje” en de gedachte aan een leven leiden waar zoveel anderen voor kiezen, benauwt me.

“Nee, dat wil ik allemaal niet!” roep ik dan heel hard. Maar wat wil ik dan wél?

Ik heb geen idee. Maar toch zou het fijn zijn om hierachter te komen en als coach is het een voordeel dat ik over genoeg methodieken en manieren beschik om hier op zijn minst een aantal dappere pogingen aan te wagen.

Heb jij ook het gevoel dat je vastzit? Dat je in een spreekwoordelijke tunnel staat en geen idee hebt of je nu vooruit moet lopen of je om moet keren? Of juist moet blijven staan (want misschien komt er wel een trein langs waar je mee verder kunt)?

Hieronder beschrijf ik een aantal simpele manieren waarmee je aan de slag kunt gaan om te ontdekken hoe jij jouw leven wilt inkleuren. Eén tip: geef jezelf de tijd en ruimte. Rome werd ook niet in één dag gebouwd (maar staat nog steeds).

WAT WIL JE?

Beeld je in dat alles mogelijk is, geen gedachte is te gek, en pak pen en papier. Want moeilijke vraagstukken behoeven vaak een makkelijke aanpak. Dus schrijf alles op wat in je opkomt. Lukt het niet in één keer? Geen nood! Leg je lijstje weg en ga een ander keer verder.

Belangrijk is dat je die deur, die je zo lang hebt afgesloten in je hoofd, weer op een kier zet. Telkens een paar dingen opschrijven werkt stiekem ook beter dan in één keer een hele waslijst op papier toveren, want zo gaat het idee groeien. Je neemt het met je mee en het zaadje dat je geplant hebt, groeit uit.

Grote kans ook dat je meteen al merkt dat je meer energie krijgt; je bent immers actief bezig je wensen aan te horen en te noteren. Dat doet wat met je!

Een tweede tip: ga mediteren!

Vroeger lachte ik om meditatie. Dat is voor zweverige mensen, dacht ik, en daar heb ik niets aan.

Desondanks ben ik een jaar geleden begonnen met mediteren, telkens wat langer focussen en met verschillende intenties. Zo heb je de welbekende body scan en een andere meditatie die love and kindness heet. En soms ga ik gewoon even ontspannen zitten, rustige geluidjes aan en laat de kalmte maar komen.

Ondertussen ben ik helemaal om: meditatie kan je enorm veel inzicht geven, zeker als je, net als ik, worstelt met je plek op de wereld vinden, jezelf erkennen en uitzoeken wat je wilt. In de stilte die je creëert in je hoofd, komen vaak plots de meest diepe antwoorden op je meest prangende vragen.

Let op! Ook hier geldt: geduld, geduld, geduld! Je kunt niets afdwingen, maar wanneer je je geest leert openstellen, zul je je verbazen over de inzichten die je verkrijgt in jezelf.

Ik begin meestal met te voelen waar ik ben, hoe mijn lichaam contact maakt met de stoel waarin ik zit of mijn bed waar ik op lig. Dan verschuif ik mijn focus naar mijn ademhaling: hoe voelt het als ik in- en uitadem in mijn neus, buik, longen? Vaak mediteer ik met rustgevende geluiden op de achtergrond en verschuif ik daarna mijn aandacht naar die geluiden (ik gebruik hiervoor de app Ambience).

Alle gedachten die opkomen, bekijk ik. Als ik er niets mee kan, laat ik ze los en breng ik mijn focus terug naar mijn ademhaling of wat ik hoor. Als ik er wel iets mee kan, zijn het vaak inzichten die opeens opkomen en die blijven vanzelf hangen. Die voel je in je hele wezen.

Probeer het eens. Zet een timer of wekker op 10 minuten, zoek een rustige plek op waar je niet gestoord wordt en keer naar binnen. Grote kans dat dit je helpt om die vraag te beantwoorden: wat wil ik?

Our Greatest Glory Is Not In Never Falling, But In Getting Up Every Time We Do (Confucius)
Het allerbelangrijkste van deze zoektocht is dat je jezelf voorhoudt dat het precies dat is: een zoektocht. Je hebt niet gefaald. Je bent nog steeds onderweg en hebt tijd genoeg om op je bestemming aan te komen. Gun jezelf die tijd.

WAT HOUDT JE TEGEN?

Als het leven makkelijk was, deden we allemaal niet zo moeilijk. Dan was het perfect logisch welke stappen je moest ondernemen omdat het vanaf het begin al duidelijk zou zijn wat jouw rol als mens hier op aarde was.

Helaas werkt het niet zo en zul je, naast uitzoeken wat je wilt in je leven, ook obstakels moeten overwinnen (lees ook: Weerstand Bieden Aan Weerstand). Het nadeel is dat deze obstakels je mogelijk tegenhouden je doel(en) snel te bereiken. Het grote voordeel zit hem in de overwinning: deze wordt nog groter en belangrijker wanneer je meer moeite hebt moeten doen om te komen waar je wilde zijn.

Maar hoe kom je erachter wat deze obstakels zijn? Soms is het duidelijk, wanneer bijvoorbeeld een familielid of vriend je tegenhoudt. Financiën spelen ook vaak een rol in negatieve zin. Maar mogelijk spoken er gedachten door je hoofd die je ervan weerhouden om je dromen na te jagen of zitten er emoties dwars (vooral angst en schaamte kunnen een mens stevig in hun greep houden, om maar iets te noemen).

Ook hier kan meditatie een uitkomst bieden. Ga je meditatie in met de vraag wat je weerhoudt van je wensen uitvoeren en je krijgt wellicht antwoord. Maar er is nog een manier, de 5G’s.

De methodiek van de 5G’s is afgeleid van de Responsive Emotive Therapy, kortweg RET. In een piepkleine notendop stelt deze theorie dat je gedachten je gevoelens vormen en je gevoelens op hun beurt directe invloed hebben op je gedrag. Bij de 5G’s is dit vertaald naar vijf stappen. Deze stappen kun je voor jezelf uitschrijven om meer inzicht te krijgen in wat je tegenhoudt:

1. Gebeurtenis
Wat is de situatie waarin je zat waar je ontevreden over bent? Bijvoorbeeld: je wilt heel graag emigreren, maar toen iemand je vroeg naar je plannen werd je kribbig en kapte het gesprek af. Wees zo specifiek mogelijk.

2. Gedachten
Welke gedachten had jij op dat moment? Wees eerlijk naar jezelf en houd je gedachten bij jou. Dus niet: de manier waarop de vraag werd gesteld was naar, maar: ik voelde me overvallen door deze vraag.

3. Gevoelens
Welke gevoelens kwamen er bij je op toen je dat dacht? Werd je blij, boos, bang, bedroefd of misschien beschaamd? Probeer geen waslijst aan emoties te bedenken, maar hou het kort en simpel. 1 á 2 emoties is voldoende.

4. Gedrag
Welk gedrag liet je vervolgens zien? Als je boos werd na je gedachten, reageerde je misschien wel agressief. Of misschien leidden je gedachten tot een gevoel van schaamte, waardoor je je wilde verstoppen en het gesprek afkapte.

5. Gevolg
Wat voor gevolg had jouw gedrag voor deze specifieke situatie? Hoe liep het af en voelde jij je achteraf?

Als je deze stappen goed en eerlijk doorloopt, zul je merken waar het mis ging: vaak bij je gedachten. Het heerlijke aan deze theorie en stappen is dat je je gedachten een positieve draai kunt geven! Loop daarvoor nog eens alle stappen door, maar nu vanuit een ideale situatie. Wat gebeurt er als je je gedachten van negatief naar positief omzet? Wat voor gevoel krijg je daar dan bij? En hoe beïnvloedt dat dan je gedrag?

Maak van die negativiteit positiviteit en laat je door niets weerhouden om je dromen na te jagen!

WAT HELPT JE VERDER?

Misschien nog belangrijker dan de vraag wat je tegenhoudt, is de vraag wat jou verder helpt. Nu je weet wat je wilt bereiken en hoe je je weerstand kunt breken, is het tijd om te kijken naar hoe je jouw doelen omzet naar acties. Fijn dat je wilt emigreren, maar de kans dat er eerdaags een uitnodiging op de mat valt van een ander land om daar te gaan wonen, is verwaarloosbaar. Met andere woorden: je zult er zelf iets voor moeten doen.

Nu je weet wat je tegenhoudt, kun je gaan kijken naar wat je vooruit helpt. Een eerste stap daarin is jezelf uiten. Vertel tegen iedereen die het al dan niet wil horen over je dromen en plannen. Je weet niet wat er op je pad komt totdat je je ideeën de wereld in slingert! Misschien ken je, onwetend, iemand die iemand kent die jou verder kan helpen. Je weet nooit. Dus: praat erover!

Een tweede stap is je doelen in hapklare acties breken. Maak je stappen concreet, maak ze SMART (lees ook: Be Smart, Be Strong, Be Kind, And Be Happy). Stel jezelf duidelijke doelen, met concrete tussenstappen en een deadline. Loop je ergens tegenaan? Zoek naar een andere manier. Kom je weerstand tegen? Mediteer het weg of pas de 5G’s toe.

Maar wat je ook doet: geef niet op! Nu je weet wat je wilt, nu je je doel voor ogen hebt, is opgeven geen optie meer. Jij verdient het om gelukkig te worden. En de enige persoon op aarde met de sleutel tot jouw geluk in zijn of haar broekzak, ben jij zelf.

Maak er dus iets moois van. Maak van jouw leven een succesverhaal!


Wil jij actief aan de slag met je doelen en kun je daar wel een handje bij gebruiken? Neem eens contact met me op om te kijken wat ik voor jou kan betekenen!