Nieuwe Blog Post van Spijkers Coaching

Stress Is Als Een Elastiek – Waarom Te Veel Of Te Weinig Spanning Niet Goed Is


INTRODUCTIE

Een burn-out krijg je wanneer je chronisch te veel stress ervaart. Je doet te veel, je wilt te veel en je bent te veel bezig met anderen pleasen. Daarbij schiet je jezelf tekort en voor je het weet ben je (bijna letterlijk) opgebrand.

Maar wist je dat je ook te weinig stress kunt hebben? Wanneer je niet genoeg uitdagingen in je leven of je werk ervaart, kun je je gaan vervelen. Dan heb je te weinig spanning en voel je je ook alles behalve top.

In dit artikel heb ik het over stress als een elastiek: bij te weinig spanning hangt je elastiek er slap bij. Ervaar je juist te veel stress, dan staat hij op knappen. De truc is een juiste balans te vinden tussen stress en ontspanning. Hieronder lees meer over hoe je dat aanpakt.

ELASTIEKJE

Ik zie stress als een oude postelastiek dat je tussen je duimen en wijsvingers gespannen houdt: houd je er te weinig spanning op, dan hangt het futloos tussen je vingers in en dient het geen nut. Span je het te strak aan, dan knapt het uiteindelijk in tweeën en kun je er niets meer mee.
De truc is dus om het elastiek precies de juiste spanning te geven zodat het noch slap gaat hangen, noch kapot gaat.
In het leven is het net zo: ervaar je te weinig stress, in de vorm van spanning of uitdaging, dan verveel je je. Je presteert onder je kunnen en dit slaat een deuk in je levensvreugde.
Vraag je echter te veel van jezelf en voer je die druk ook nog meer en meer op, dan loop je het risico op een burn-out. KNAP doet je elastiek.

Ik hoef er denk ik niet bij te melden wat dit voor je levensvreugde doet…

Bij te weinig spanning is het noodzaak om de druk wat op te voeren. Niemand wordt er gelukkig van om zich de hele dag door verveeld te voelen of mogelijk zelfs nutteloos.
Als de druk op je werk te laag is, onderzoek dan of er een mogelijkheid is dit te veranderen. Kun je meer taken op je nemen? Misschien is er een commissie of raad waar je lid van kunt worden? Ga eens in overleg met je leidinggevende en kijk wat mogelijkheden zijn om jouw elastiek op de juiste spanning te krijgen.
Is er thuis iets aan de hand waardoor jouw elastiek op halfelf hangt? Wat kun jij daar zelf aan veranderen? Wellicht kun je je heil zoeken in een nieuwe hobby; iets leren wat je (nog) niet kunt, is een goede manier om de spanning op te voeren in je leven. Leer een taal spreken of een instrument bespelen. Of zoek vrijwilligerswerk, ga daten of verleg op een andere manier je grenzen.
Zie je de uitdagingen al voor je? Dat alleen al bouwt spanning op!

Als je elastiek te lang onder te veel spanning staat, knapt het. Wat doe je als je een écht elastiek niet wilt laten knappen? Juist! Je ontspant. Wat je dan ervaart, is een stuk minder weerstand: het elastiek hoeft niet te vechten tegen knappen en jij hoeft geen kracht meer te zetten om het gespannen te houden.
In de plaats daarvan komt er meer ruimte voor opluchting, ontspanning en – hoe heerlijk! – rust.
Of het nu op het werk is of thuis, de remedie blijft hetzelfde: neem gas terug. Haal de spanning van je elastiek en doe minder. Plan minder. Pieker minder. Please minder. Het enige waar je nu meer van mag nemen, is tijd voor jezelf. Kom tot rust.
Zoek een uitlaatklep om eventuele frustraties eruit te werken, ga wandelen, ga de natuur in. Maar bovenal: neem de tijd.
En voel je absoluut niet schuldig, want weet dat als jouw elastiek knapt je nog veel verder van huis bent.
GOED GESPANNEN

Stress is een gek iets: het besluipt je en voor je het weet staat je elastiek strak gespannen. Of je ervaart niet genoeg stress en je elastiek hangt er slap bij.
Ontdek welke fysieke klachten bij jou een teken zijn van stress, want je lichaam weerspiegelt altijd precies wat je voelt. Angst, bijvoorbeeld, zit vaak in je maagstreek of in je tenen. Blijheid voel je in je hart en zie je op je gezicht.
En stress… dat zit er ook, maar verdeeld en bij iedereen op een andere plek. Misschien krijg jij last van een stijve nek als je onder spanning staat. Of ervaar je zware benen, hoofdpijn of maagklachten. Wat ervaar jij telkens weer wanneer je onder te veel of te weinig stress staat? Leer de tekenen herkennen, kijk naar jouw elastiek en bepaal : meer of juist minder spanning erop.
Zo houd je jezelf goed gespannen.

SAMENVATTING & CONCLUSIE

Een tekort aan spanning in je leven kan ertoe leiden dat je je ondergestimuleerd, futloos of misschien zelfs doelloos voelt. In termen van een elastiek dat je tussen je vingers uitrekt, zou je kunnen stellen dat je niet genoeg spanning uitoefent, waardoor het elastiek er slap bijhangt.

Wanneer je te veel stress hebt, kun je het zien alsof je datzelfde elastiek tot het uiterste oprekt. Dit kun je misschien lang volhouden, maar uiteindelijk zegt het elastiek KNAP.

In een perfecte situatie ben je dus niet stressvrij, maar ervaar je juist genoeg stress om je uitgedaagd te voelen, maar niet zoveel dat je het niet meer aankunt. Het elastiek is precies goed gespannen tussen je vingers.

Hoe je dat doet? Zorg voor prikkels als je te weinig stress hebt. Bouw de druk op.

Zorg juist voor meer rust als je te veel spanning op je elastiek hebt. Bouw de druk af.

In het leven gaat het altijd om de juiste balans vinden. Alles waar “te” voor staat is immers slecht.

Behalve tevreden.


Wil jij op een gezonde manier leren omgaan met je stress? Neem eens contact met me op, misschien kan ik je daarbij helpen!

 

Add A Comment