IK WIL ER VOOR GAAN vs IK GA ERVOOR » waarom goede voornemens slecht zijn

Vanaf januari verschijnt er elke maand een nieuw artikel van Spijkers Coaching. Als eerste alle nieuwe blog artikelen direct in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor de blog mailinglijst! Je ontvangt dan (enkel en alleen) elke maand het nieuwste artikel in je inbox.

Artikelen laden het best op een laptop- of PC-scherm. Toch via je telefoon of tablet alles goed volgen? Ook dan meld je je het beste aan voor de blog mailing, zodat je alle artikelen rustig in je eigen inbox terugvindt – en lekkerder wegleest.


INTRODUCTIE

Nog voor de champagne was ontkurkt en 2020 goed en wel was begonnen werden er links en rechts alweer goede voornemens het nieuwe jaar in gemikt.

Halen jouw goede voornemens telkens niets uit? Begin je elk jaar opnieuw met frisse moed, maar is die moed al lang en breed in je schoenen gezonken nog voor januari voorbij is? Dan pak je het hele goede voornemens gebeuren verkeerd aan.

In dit artikel vertel ik wat je beter kunt doen dan iets willen veranderen en dat is iets veranderen. Goede voornemens klinken altijd hoopvol, maar doen vaak ook niets meer dan dat. Wanneer je jezelf doelen stelt en actief ergens naartoe werkt, zul je merken dat die gewenste veranderingen opeens een stuk realistischer worden.

En veel langer vol te houden zijn.

Lees hieronder waarom doelen stellen beter is voor je gezondheid en maak van 2020 een topjaar voor jezelf!

GOED IS SLECHT

Nog voordat de eerste vuurpijlen goed en wel zijn afgevuurd, knallen de goede voornemens je al om de oren: “In het nieuwe jaar ga ik…”. Of: “In januari stop ik met…”.
Natuurlijk is het fijn: een nieuw jaar luidt een nieuw begin in. En voor velen van ons gaat dat gepaard met een fris enthousiasme en een hernieuwde wil om het nu eens goed te doen.
En dat is precies het hele probleem met die goede voornemens: het is de wil om het goed te doen. Maar met willen alleen red je het niet, zo blijkt maar weer wanneer Blauwe Maandag om de hoek komt kijken. Elk jaar belicht deze dag het heimelijk en massaal falen van onze voornemens. En dan rest ons niets anders dan wachten op volgend jaar, want er is maar één Nieuwjaar per jaar en dus maar één kans om jezelf te verbeteren.
Jammer, over driehonderd-zoveel dagen maar weer een poging wagen…

Goede voornemens zijn eigenlijk slecht. Slecht voor de gezondheid, want vaker wel dan niet gaat het toch mis en begin je weer met roken/drinken/snoepen.
Of overstemt de lokroep van de bank die van de sportschool. Sneller dan je lief hebt zak je terug in je oude gewoontes. Gewoontes die misschien niet alleen slecht zijn voor je gezondheid, maar ook nog eens extra slecht voelen wanneer je – weer – hebt gefaald.
Wil je de waarheid horen? Goede voornemens zijn precies dat: goede voornemens. Iets wat je je voorneemt ooit te gaan doen. Maar uiteindelijk blijft het dat: iets wat je je voorneemt ooit te gaan doen.
In plaats van jezelf één moment per jaar te gunnen om iets te veranderen en daar direct een algehele stop op te gooien op het moment dat je faalt, ben je beter af (en een stuk slimmer bezig) wanneer je jezelf een doel stelt. In plaats van abstracte voornemens creëer je zo een concreet stappenplan waar je een heel jaar aan mag werken.

May All Your Troubles Last As Long As Your New Year's Resolutions

WEES SLIM, DO SMART

Een goed doel voor jezelf is SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden*. Wil je bijvoorbeeld assertiever worden? Fantastisch! Maar… Wat houdt dat precies in voor jou? Hoe zie je dat voor je?
Of is je doel fitter worden? Bedenk wanneer je dat doel bereikt hebt. Is dat door een bepaald aantal kilo af te vallen, zoveel kilometer hard te kunnen lopen of een combinatie van die twee?
Maak voor jezelf duidelijk wat je hoe wilt bereiken.
Weet ook dat je bij een doel bereiken best eens mag falen. Stel: je doel is om vijf kilometer te kunnen hardlopen en je besluit elke week minstens één keer te trainen. Wanneer je een keertje ziek bent en een training moet overslaan betekent dat niet meteen dat je je doel niet gehaald hebt.
Als je goede voornemen daarentegen is om elke week hard te lopen en je bent de tweede week van januari al

ziek, dan vergeet het maar voor die andere elf maanden.
Tot slot: als je doel is om te minderen of stoppen met iets, weet dan dat je brein het woord niet niet kent. “Ik ga niet meer roken” heeft hetzelfde effect op je systeem als wanneer je jezelf vertelt dat je meer gaat roken!
Kies altijd voor actief en concreet taalgebruik voor je doelen: “Ik loop elke week hard” is beter dan “Ik neem me voor vaker te gaan hardlopen.” Merk je het verschil?
Wil je stoppen met iets, bied jezelf dan een alternatief aan: “In plaats van een sigaret roken, drink ik een glas water.”(Overigens is roken een fysieke verslaving, dus wees niet te streng voor jezelf wanneer blijkt dat je extra hulp(middelen) nodig hebt om er vanaf te komen).

Wanneer je je goede voornemens vergeet en doelen ervoor in de plaats stelt, zul je een stuk succesvoller zijn met die verandering die je al jaren nastreeft.
En wordt 2020 écht een topjaar voor je!

SAMENVATTING & CONCLUSIE

Goede voornemens werken zelden. De grootste problemen schuilen in het taalgebruik: een voornemen is iets wat je graag zou willen doen. Ooit. Een keer. En het zou leuk zijn als het meteen pats boem 100% successcore in één keer lukt. Gaat dat niet, dan tjah… Bij de pakken neerzitten en volgend jaar een nieuwe poging wagen dan maar.

Daarnaast zitten voornemens vol goedbedoelde maar slechte woordkeuzes: ik wil meer gaan sporten/minder drinken/meer afvallen/assertiever worden/meer genieten/et cetera. Het is leuk dat je iets wilt veranderen, maar met willen alleen lukt het niet. Je zult er ook iets voor moeten doen.

Wanneer je je goede voornemens vervangt door doelen, maak je voor jezelf duidelijk wat je op welke manier wilt bereiken. In plaats van een 100% successcore te verwachten vanaf 1 januari, maak je het jezelf makkelijker door stapsgewijs naar je ultieme doel toe te werken. Het willen verandert dus in actie ondernemen, waarmee de kans van slagen opeens een stuk groter wordt. En faal je? Je uiteindelijke doel blijft bestaan, ook als je een keertje struikelt op weg ernaartoe.

*In dit artikel belicht ik met name het belang van doelen stellen boven voornemens hebben. Als je meer uitgebreide informatie wilt over de SMART-methode kun je contact met me opnemen via mijn gegevens hieronder.


Ben jij ook klaar met goede voornemens? Wil jij 2020 goed aanpakken en je doelen leren bereiken, stuk voor stuk en jaar op jaar? Neem eens contact met me op, misschien kan ik je helpen!