VASTZITTEN & LOSKOMEN » 4 tips om los te komen als je mentaal vastzit


INTRODUCTIE

Heb jij wel eens het gevoel dat je vastzit in je leven? Weet jij soms even niet meer wat je wilt bereiken, wilt doen, wie je wilt zijn?

Ik heb daar zelf ook weleens last van en dan is het fijn even afstand te nemen van de situatie en alles in een ander licht te zien. Maar hoe doe je dat precies? Hoe neem je die afstand en hoe schijn je er een ander licht op?

In dit artikel geef ik je 4 tips hoe je los kunt komen wanneer je mentaal vast zit. Het zijn simpele dingen, maar de ervaring leert dat juist die vaak het meest effectief werken.

Met welke tip(s) je ook aan de slag gaat: geef het tijd. Want alles wat de moeite waard is om te hebben, is zeker de moeite waard om voor te vechten.

En Rome was ook niet in één dag gebouwd, weet je nog? 😉

1. ONTSPAN

As je het gevoel hebt vast te zitten is wanhopig proberen los te komen juist het laatste wat je moet doen. Beeld jezelf in dat jij een auto bent die vastzit in de modder. Door meer en meer gas te geven, raak je alleen maar meer en meer verloren. Want laat je je leiden door wanhoop dan is het einde zoek.
Mijn opa zei altijd: “Gewoon blijven doorademen, dan komt alles vanzelf goed.” Als jij door de bomen even het bos niet meer ziet, doe dan je ogen eens dicht. Haal eens een paar keer diep adem en herpak jezelf.
Juist door jezelf deze rustmomenten te gunnen, geef je je hersens de vrijheid om te doen wat zij het beste kunnen: nadenken over een logische oplossing voor je probleem.
Dus haal adem en ontspan. Misschien werkt meditatie of yoga wel in je voordeel.

2. BEWEEG

Wist jij dat wandelen een van de beste vormen van beweging is? Je linkerhersenhelft stuurt de rechterkant van je lichaam aan en andersom. Door te wandelen zet je dus letterlijk beide kanten in beweging, waardoor je niet alleen beter kunt redeneren, maar je ook creatiever voelt!
Als je mentaal vastzit is fysiek bewegen misschien wel dé uitkomst voor je. Is wandelen niet je ding? Dan is er vast iets wat je wél leuk vindt! Fietsen, zwemmen, hardlopen… Maar ook minder intensieve sporten zijn aan te raden. Want door het bewegen maken je hersenen endorfine aan, het zogenaamde “gelukshormoon”.
Je zult je na je inspanningen dus sowieso gelukkiger voelen. En een gelukkiger mens piekert minder, heeft minder stress en zit minder snel vast.
Kun je daarna lekker ontspannen 😉

3. VERLEG JE FOCUS

John Taffer (Bar Rescue) roept vaak (heel hard): “Ik omarm geen problemen, enkel oplossingen!”
Laat die man daar nou een punt hebben. Focus jij je op je probleem, dan vergroot je deze in je hoofd waardoor alles er omheen buiten beeld valt. Kijk je verder dan je probleem, dan zul je eerder een oplossing vinden.
Focus je jezelf op het vinden van een oplossing, dan zal dat je verblinden. Je gaat zo op in het moeten vinden van een oplossing dat je de oplossing waarschijnlijk niet eens zou zien als deze in je neus zou bijten. Want je focus ligt ergens anders.
Voel je dat je vastzit, zoek dan afleiding. Laat paniek en wanhoop achter je. Treed uit de situatie waarin jij vastzit en bekijk het eens van buitenaf.
Wedden dat je dan in no time weet hoe je je probleem het beste aanpakt?

4. VRAAG HULP

Wanneer jij merkt dat je geen stap verder komt, praat er dan eens over met iemand die je vertrouwt en die misschien zelf ervaren heeft wat jij nu voelt.
Door er over te praten ontdoe je jezelf van het gewicht van je probleem. Hoe langer je namelijk blijft rondlopen met het gevoel vast te zitten, des te zwaarder dit gevoel op je schouders zal drukken.
Behalve dit voordeel is er nog een andere reden waarom erover praten je mogelijk helpt: iemand die niet in jouw situatie zit zal er altijd anders tegenaan kijken dan jijzelf. Wanneer jij helemaal vastzit en geen idee hebt hoe verder te moeten, kan het voor “omstanders” juist kraakhelder zijn waar de oplossing ligt.
En ook als iemand raad geeft waar jij je niet in vindt, is het een stap vooruit. Je weet dan namelijk waar je niet heen wilt en kunt zo een optie afstrepen.

SAMENVATTING & CONCLUSIE

Iedereen kent wel het gevoel vast te zitten: even niet meer weten hoe nu verder. Daar kun je vier simpele dingen tegen doen: ontspannen, bewegen, afleiding zoeken en erover praten.

Belangrijk is om niet wanhopig te worden of in paniek te raken, want hoe meer je vecht tegen het vastzitten, des te vaster je komt te zitten. Er tegenin gaan heeft dus geen nut.

Verleg je focus als het kan, trek er op uit, ontspan en praat erover. Dat gaat je verder helpen.

Niet meteen, natuurlijk (of misschien ook wel), maar geleidelijk aan. Geef het tijd. Geef jezelf tijd.

En voor je het weet zit je niet meer vast, maar ben je weer op weg. Koers je de richting op die bij jou past.

En met deze tips in je achterhoofd is er dan niemand meer die je tegenhoudt!


Alle tips geprobeerd en je zit nog steeds vast? Lukt het je niet te ontspannen, bewegen, te focussen of heb je niemand om er mee over te praten? Neem eens contact met mij op, misschien kan ik je helpen ↓

Add A Comment