ZELFVERTROUWEN BEGINT IN JE HOOFD » wat sta jij jezelf toe om te geloven?

EERST EVENTJES DIT:

Volgens de Rationeel Emotieve Therapie (RET) beïnvloeden onze gedachten ons gevoel. Kort gezegd zou je dus kunnen stellen dat jijzelf bepaalt hoe jij je ergens over voelt. Kies je voor positieve gedachten, dan ervaar je bijbehorende emoties.

Uiteraard is deze theorie veel uitgebreider, maar de kern is dat jouw gedachten over een situatie jouw emoties vormen over die situatie. Wees dus op je hoede voor wat je jezelf vertelt, want je hart reageert er altijd op!

In dit artikel ga ik in op de RET en hoe je het kunt inzetten om meer zelfvertrouwen te vinden in jezelf.

WIE A ZEGT, MOET B & C ZEGGEN

In de RET wordt uitgegaan van het ABC:

  • Aanleiding: wat is de situatie waar je (heftig) op reageerde?
  • Bril: welke gedachten gingen er in die situatie door je hoofd (met welke bril keek jij ernaar)?
  • Consequenties: waartoe leidden dezen gedachten?

Stel, je zakt voor je rijexamen (A). Daar voel je je dan waarschijnlijk behoorlijk rot over (C).

Maar wat jou dat rotte gevoel geeft is eigenlijk niet het zakken zelf, maar jouw gedachten daarover. Je zult jezelf misschien vertellen dat je een slechte chauffeur bent of dat je beter had moeten opletten (B). Misschien maak je je zorgen over het geld dat die extra lessen en dat nieuwe examen je zullen kosten.

Kortom, die gedachten maken dat jij jezelf rot voelt over de situatie. De situatie zelf is nooit meer of minder dan dat: de situatie zelf.

Beeld je nu opnieuw in dat je gezakt bent voor je rijexamen. Wat zou er gebeuren met je gevoel als je tegen jezelf zegt: “Ik heb mijn best gedaan en ben trots op mezelf. Ik ben er bijna. Volgende keer gaat het lukken!”

Zou je je dan beter of slechter voelen dan in het eerste voorbeeld?

De dingen die op je pad komen, komen op je pad. Hoe jij ermee omgaat heb je zelf in de hand.

Je emoties zijn je emoties. Maar hoe ze worden beïnvloedt door gedachten is aan jou.

STAP VOOR STAP – OEFENING

De eerste stap om je gedachten te leren herkennen is door de situaties na afloop opnieuw te beleven. Dat is voor de meeste van ons vast geen enkel probleem, toch? (Ik spreek uit ervaring).

Voor je dat doet, echter, beloof jezelf dat je er neutraal naar gaat kijken in plaats van direct in de zelfverwijt-modus te schieten, want daar wordt niemand gelukkiger van.

Zit een situatie je nog te hoog, wacht dan een paar dagen tot je er wat kalmer aan terug kunt denken.

Op een rustig moment kun je dan even apart gaan zitten en de situatie opnieuw doorlopen. Schrijf alles uit op papier, zodat je niet alleen alles van je afschrijft, maar het later ook nog eens terug kunt lezen.

Begin altijd met de situatie zelf. Beschrijf hem zo goed als je kunt en zo neutraal als je kunt. Wat zie je gebeuren? Wat hoor/ruik/proef/voel je? Schrijf het op!

Plaats jezelf vervolgens in het beeld erbij en luister naar alle stemmen die opnieuw door je hoofd gieren. Wat vertel jij jezelf allemaal?

Welke emoties maken deze gedachten in jou los? Word je er bang, boos, blij van? Waar voel jij de emotie in je lijf? Spanning in je schouders of een drukkend gevoel op je maag?

Als je het allemaal hebt uitgeschreven, doorloop je opnieuw de situatie in je hoofd, maar dit keer bedenk je alleen maar positieve gedachten die op je zo’n moment tegen jezelf kunt zeggen.

Tot slot schrijf je alle emoties op die vrijkomen als je de positieve gedachten denkt. Merk je het verschil?

Be Careful How You're Talking To Yoursef, Because You're Listening (Lisa Hayes)
Be careful how you’re talking to yourself, because you’re listening – LISA HAYES

JE ZELFVERTROUWEN

Hoe bouw je nu een gezond zelfvertrouwen op door je gedachten als basis te nemen?

Ieder mens heeft stemmen in zijn/haar hoofd. Dat is helemaal niet raar, dat is gewoonweg zo. Die stemmetjes vertellen je wat je moet doen of juist niet. Wat je goed kunt of juist niet.

Stemmetjes die jouw gedrag bijna automatisch beïnvloeden, noemen we drivers. Ik zeg bijna automatisch, omdat deze drivers vaak zo ingesleten zijn dat we niet meer doorhebben dat ze tegen ons praten. Maar dat doen ze wel degelijk!

Denk bijvoorbeeld aan stemmetjes die je aanzetten om altijd beleefd te zijn, om nooit nee te zeggen, om constant klaar te staan voor anderen. Stemmetjes die zeggen dat jij niet gemaakt bent voor succes, dat je niet te hoog moet mikken of “wie voor een dubbeltje is geboren, zal nooit een kwartje worden.”

Drivers drijven je vaak tot “veilig” gedrag. Immers, je deed het altijd zo en iets nieuws proberen is gewoonweg eng.

Hoe kom je erachter wat jouw drivers zijn? Het antwoord is simpel: luisteren.

Die gedachten die je emoties beïnvloeden? Daar zitten ze tussen. Vaak is het het stemmetje dat het hardste schreeuwt en je het meeste kwetst of tegenhoudt. Het stemmetje dat het meest bekend aanvoelt, omdat het er (bijna) altijd is geweest.

Drivers vinden dat jij dingen moet. Omdat het hoort.

Wanneer je situaties opnieuw gaat beleven en uitschrijven zoals bij de oefening hierboven, luister dan eens goed naar welke stemmen boven alle anderen uitkomen.

Dat zijn je drivers.

JEZELF VERTROUWEN

Als drivers de stemmetjes zijn die je tegenhouden de zelfverzekerde persoon te worden die je wilt zijn, dan zijn allowers de stemmen die jou door alle zelfgebouwde muren doen breken!

Wanneer jij erachter bent wat jouw drivers je allemaal wijsmaken, kun je er namelijk een positieve stem tegenover inzetten.

Drivers en allowers hebben namelijk iets gemeen: beiden beïnvloeden jouw emoties enorm. Waar je van je drivers vaak onzeker wordt of je verdrietig voelt, zorgen allowers juist dat jij je een stuk beter gaat voelen over jezelf, je keuzes en hoe je met verschillende zaken omgaat.

Allowers vinden dat jij dingen mag. Omdat je een mens bent.

Even terug naar het onsuccesvolle rijexamen. Een driver zal tegen je zeggen dat je harder je best moet doen, dat je nooit iets goed doet of dat succes niet aan jou is besteed. Je driver kan dan bijvoorbeeld zijn: “Ik kan niets goed doen, ik ben een loser.”

Een allower jubelt juist dat je iets heel spannends hebt gedaan, nieuwe dingen hebt geleerd en vanaf nu alleen maar beter wordt. Zij roept dan: “Ik leer van mijn fouten vandaag en volgende keer doe ik het beter, want ik weet dat ik het kan.”

Je driver kost veel energie en geeft je er weinig voor terug. Een allower geeft veel energie en kost bijna niets.

Tegenover elke driver staat een krachtige allower. Je kunt deze vinden door de oefening te doen die ik eerder beschreef, maar ook meditatie kan je helpen.

Je allower kun je dan telkens opnieuw inzetten wanneer je haar nodig hebt.

Want al roept een driver nog zo hard, jouw allower krijst er gewoonweg overheen!

EN TOT SLOT:

Drivers, allowers, RET, allemaal hartstikke leuk, maar hoe helpt het jou om meer zelfvertrouwen te krijgen?

Ik hoop dat je je, na het lezen van dit artikel, beseft dat jouw gedachten een grote invloed hebben op je gevoel. Zelfvertrouwen is weten wat je kunt, wilt, mag en het liefste doet. Wanneer je naar je drivers blijft luisteren, zal je zelfvertrouwen niet toenemen. Je luistert immers al jaren (onbewust) naar deze dwingende stemmetjes en het heeft je gebracht waar je nu bent: bij een blogartikel over je zelfvertrouwen positief beïnvloeden.

Ik wil dat je gaat luisteren naar die andere stemmetjes in je hoofd, dat je op zoek gaat naar wat jij jezelf kunt vertellen waardoor jij je beter, vrolijker, krachtiger en zelfverzekerder gaat voelen.

Want dat is je basis: jouw eigen gedachten. Die kun je beïnvloeden. En als je dat goed leert te doen, dan zal alles wat daar uit voortkomt ook positief beïnvloed worden:

Situatie → Gedachten → Emoties → Situatie → Gedachten → Emoties etc.

Zo wordt de cirkel steeds mooier. En jouw zelfvertrouwen steeds groter.

Maar alleen als jij het toestaat.


GELOOF JIJ ALLES WAT JIJ JEZELF VERTELT? ↓↓

Add A Comment