Vol Vertrouwen • Persoonlijke Verhalen Over Persoonlijke Groei • Header 5

Wat Je Voelt, Denk Je Zelf • Over Hoe Onze Gedachten Emoties Bepalen (+ Handige Oefening Om Je Gedachten Te Veranderen)

Ontdek hoe geweldig je écht bent

Vol Vertrouwen • Persoonlijke Verhalen Over Persoonlijke Groei • Cirkel Van Invloed
Dit artikel gaat over hoe jouw gedachten jouw emoties bepalen – met handige oefening om negatieve gedachten te veranderen in positieve!

Wat Je Voelt, Denk Je Zelf
Over Hoe Onze Gedachten Emoties Bepalen
(+ Handige Oefening Om Je Gedachten Te Veranderen)

RET, ABC, cirkels van invloed… Na vandaag zijn deze termen helemaal duidelijk voor je. Want dan weet je niet alleen hoe het komt dat jouw gedachten je emoties bepalen, maar ook hoe JIJ jouw gedachten positief beïnvloedt! Je leest het allemaal in Wat Je Voelt, Denk Je Zelf • Over Hoe Onze Gedachten Emoties Bepalen.


Over Hoe Onze Gedachten Emoties Bepalen
Van  R E T  Naar  A B C

Volgens de Rationeel Emotieve Therapie (RET) beïnvloeden onze gedachten ons gevoel.

Kort gezegd zou je dus kunnen stellen dat jijzelf bepaalt hoe jij je ergens over voelt.

Kies je voor positieve gedachten, dan ervaar je bijbehorende emoties.

En andersom.

Uiteraard is deze theorie veel uitgebreider, maar de kern is dat jouw gedachten over een situatie jouw emoties vormen over die situatie.

Wees dus op je hoede voor wat je jezelf vertelt, want je hart reageert er altijd op!

In de RET wordt uitgegaan van het ABC:

  • Aanleiding: wat is de situatie waar je (heftig) op reageerde?
  • Bril: welke gedachten gingen er in die situatie door je hoofd (met welke bril keek jij ernaar)?
  • Consequenties: waartoe leidden dezen gedachten?

Hieronder geef ik je een voorbeeld van hoe gedachten emoties beïnvloeden.

En… vind je een handige oefening om negatieve gedachtes te veranderen in positieve!

White Noise ;)

Nothing fools you better than
the lie you tell yourself

• Teller •

White Noise ;)

Over Hoe Onze Gedachten Emoties Bepalen
Van  A B C  Naar Rijexamen

Laten we het ABC van hierboven eens in de praktijk zetten:

Stel, je zakt voor je rijexamen (A). Daar voel je je dan waarschijnlijk behoorlijk rot over (C).

Maar wat jou dat rotte gevoel geeft is eigenlijk niet het zakken zelf, maar jouw gedachten daarover.

Je vertelt jezelf misschien dat je een slechte chauffeur bent of dat je beter had moeten opletten (B).

Die gedachten maken dat jij jezelf rot voelt over de situatie.

De situatie zelf is namelijk nooit meer of minder dan dat: een situatie.

Beeld je nu opnieuw in dat je gezakt bent voor je rijexamen.

Wat zou er gebeuren met je gevoel als je tegen jezelf zegt: “Ik heb mijn best gedaan en ben trots op mezelf. Volgende keer gaat het lukken!”

Voel je je dan beter of slechter dan in het eerste voorbeeld?

Je emoties zijn je emoties.

Maar hoe ze worden beïnvloedt door gedachten is aan jou.

White Noise ;)

White Noise ;)

Over Hoe Onze Gedachten Emoties Bepalen
Handige Oefening

De eerste stap om je gedachten te leren herkennen is door bepaalde situaties na afloop opnieuw te beleven.

En dat is voor de meeste van ons vast geen enkel probleem, toch? (Ik spreek uit ervaring).

Op een rustig moment ga je apart zitten en doorloop je die ene nare situatie opnieuw.

Schrijf alles op papier, zodat je het niet alleen van je afschrijft, maar het later ook nog eens terug kunt lezen.
White Noise ;)

Stap 1 – Beschrijf de situatie zo neutraal mogelijk

Wat zie je gebeuren? Wat hoor/ruik/proef/voel je? Schrijf het op!

Stap 2 – Welke gedachten krijg jij over de situatie?

Luister naar alle stemmen die opnieuw door je hoofd gieren. Wat vertelde jij jezelf? Wat hoorde jij jezelf denken?

Stap 3 – Welke emoties ervaar je hierdoor?

Werd je bang, boos, blij? Waar voel jij de emotie in je lijf? Spanning in je schouders of een drukkend gevoel op je maag?

Stap 4 – Hoe gedroeg jij je uiteindelijk omdat je je zo voelde?

Ging je harder leren voor je herexamen of gooide je de handdoek in de ring?

Stap 5 – Wat had dat gedrag tot uiteindelijk gevolg?

Wat leverden het jou op dat je je zo gedroeg? Hoe eindigde de situatie?

Doorloop de situatie daarna nog eens, maar bedenk dan alleen maar POSITIEVE gedachtes bij Stap 2!

White Noise ;)

Een “ik ben een loser” wordt bijvoorbeeld een “ik doe mijn best en leer van mijn fouten”.

Een “ik kan helemaal niks” wordt een “ik word elke dag slimmer omdat ik het probeer.”

Dat klinkt al een stuk beter, niet?!

Je zult merken dat, door je gedachten positief te veranderen, ook je emoties en het gevolg een positieve wending zullen nemen.

White Noise ;)

We hebben misschien niet
alle situaties in de hand,
maar wél hoe we erop reageren.

• Samantha Spijkers •

White Noise ;)

Over Hoe Onze Gedachten Emoties Bepalen
Cirkel Van Invloed

Wist je dat we tegen niemand zo onaardig zijn als tegen onszelf?

En waarom? We worden noch voelen ons er ooit beter door.

Dus luister eens goed naar wat jij jezelf vertelt en draai het om!

Maak van een negatieve gedachte een positieve en ervaar vervolgens wat voor een effect dat heeft op jouw emoties en je gedrag.

En de uitkomst van een situatie!

Want we hebben misschien niet alle situaties in de hand, maar wél hoe we erop reageren.

Dit kun je trainen, met bijvoorbeeld bovenstaande oefening, zodat je telkens sneller én op een betere manier omgaat met nare situaties.

Want jouw gedachten zijn jouw basis, jouw bron. Die kun je beïnvloeden. En als je dat goed leert doen, dan zal alles wat daar uit voortkomt ook positief beïnvloed worden:

Situatie → Gedachten → Emoties → Gedrag → Gevolg → Situatie → Gedachten → Emoties → Gedrag → Gevolg → Etc.

Zo groeit jouw cirkel van invloed steeds sterker.

En jijzelf ook.

White Noise ;)Liefs Samantha 2021

Author Bio Box Samantha Spijkers
Volg me ook via:
PinterestWordPress

Ben jij eigenlijk wel onzeker?

Doe De Gratis Onzekerheidscheck


Ik reageer, dus ik ben (geweldig):

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties