Vol Vertrouwen • Persoonlijke Verhalen Over Persoonlijke Groei • Header 3

Alles Aan Jou Is Fout! • Over Omgaan Met Negatieve Feedback Zonder Dat Het Je Schaadt

Ontdek hoe geweldig je écht bent

Vol Vertrouwen • Persoonlijke Verhalen Over Persoonlijke Groei • Positief Geladen
Hoe ga je om met negatieve feedback? In dit bericht lees je hoe ik dat aanpak

Alles Aan Jou Is Fout!
Over Omgaan Met Negatieve Feedback Zonder Dat Het Je Schaadt

Van de week gebeurde het weer eens: ik kreeg (lichte) negatieve feedback op mijn werk. Ik merkte direct hoe, tussen alle lovende woorden, dat ene negatieve(re) zinnetje zich nestelde in mijn hoofd en alles overstemde. Hoe laat je dat los? Dit bericht gaat daarom Over Omgaan Met Negatieve Feedback Zonder Dat Het Je Schaadt.


Over Omgaan Met Negatieve Feedback Zonder Dat Het Je Schaadt
Ongevraagd Advies

Als je iemand om feedback vraagt, moet je niet raar opkijken als je het krijgt.

Anders moet je er niet om vragen, lijkt me.

Maar soms komt feedback totaal onverwacht. Zoals afgelopen week, toen een onschuldig ogende mail zich mijn inbox binnen had gewerkt.

Hij had niet eens het fatsoen zich in mijn SPAM te nestelen, maar openbaarde zich rechtstreeks in mijn Ongelezen map. De brutaliteit van mails tegenwoordig! 😉

“Hallo, ik ben die-en-die en dit is wat ik van je website vind.”

Nu moet je weten dat ik er doorgaans niet zoveel om geef wat mensen van me denken, tenzij ik er zelf om vraag.

Mijn website is echter een behoorlijk dingetje voor me, aangezien het mijn visitekaartje is als coach.

(En ik er ongeveer 100 uur++ in heb gestopt om hem te krijgen zoals ik wil. En ja, dat is inclusief feedback van professionele websitebouwers.)

Nu was het op zich een vriendelijke mail (al is er natuurlijk no way dat ik een bijlage open van een onbekende!) en waren er ook vele punten die ik blijkbaar “goed” doe.

Toch bleef het me dwarszitten, die paar dingetjes die genoemd werden, zo even tussen neus en lippen door, wat er beter kan.

Unsolicited advice is
usually more about the
needs of the giver
than the receiver

• Charles F. Glassman •

Over Omgaan Met Negatieve Feedback Zonder Dat Het Je Schaadt
Persoonlijk / Gedrag

Pure frustratie stroomde door mijn lijf: waar haalde de mailschrijver het lef vandaan mij van ongevraagd advies te voorzien??

Ik voelde een nauwelijks onbedwingbare behoefte om terug te schrijven.

“Hallo, ik ben Samantha en dit is wat ik van je mail vind.”

Ook was ik gekwetst. Want wist de mailschrijver wel hoe hard ik aan mijn website heb gewerkt? Hoeveel bloed, zweet en tranen er vergoten zijn over www.spijkerscoaching.nl?

(Oké, vergeet het bloed, maar zweet en tranen zéker volle liters – nou, ja: ik heb er gewoon echt keihard aan gewerkt!)

Bovendien is mijn ganse website onder de loep genomen door een professional. Wiens feedback ook niet altijd even makkelijk verteerbaar, maar wel altijd gevraagd was.

Eigenlijk was ik gewoonweg bang dat mijn harde werk voor nop was. Dat ik alles verkeerd had gedaan, ik stiekem niets goed kon en Alles Aan Mij Fout Was.

En dat is de pest. Dat je feedback persoonlijk opvat.

In de meeste gevallen is feedback echter helemaal niet persoonlijk bedoeld. Het gaat nooit om jou als mens, maar om je gedrag; iets buiten jouw persoonlijkheid om.

Wanneer je je dat realiseert, wordt het meteen een stuk makkelijker om feedback te ontvangen.

Ook als het ongevraagd is.

Over Omgaan Met Negatieve Feedback Zonder Dat Het Je Schaadt
Positief Geladen

Dus hoe ga je nu om met negatieve feedback zonder dat het je schaadt?

Ten eerste: bedenk je dat de feedback niet persoonlijk is bedoeld.

Daarmee beperk je de negatieve impact van de woorden op jouw zelfbeeld. Er is niets mis met jou, maar dit is wat er beter kan aan je gedrag.

Onder gedrag schaar ik even alles wat tot een resultaat leidt: of het nu daadwerkelijk je gedrag is tijdens bijvoorbeeld een vergadering of het resultaat van iets wat je hebt gedaan (zoals een website bouwen).

Feedback gaat dus altijd over een resultaat en niet over jou als persoon.

Ten tweede: feedback is en blijf iemands mening.

Gevraagd of ongevraagd: feedback is altijd wat iemand anders ervan vindt en het geeft geen feiten weer.

De mailschrijver keurde mijn website misschien niet 100% goed, maar degene die ik had ingehuurd om mij ermee te helpen wel.

Wie heeft er dan gelijk?

En tot slot: goede feedback is opbouwend.

Feedback heeft als doel om jou te helpen groeien. De beste manier om te groeien is door fouten te maken en daarvan te leren. Door feedback te ontvangen weet je waarin jij kunt groeien, want goede feedback (ook als het negatief is) gaat gepaard met tips hoe iets (nog) beter kan.

Feedback is the
breakfast of champions

• Ken Blanchard •

Let wel: niet alle feedback die je ontvangt is bruikbaar. Neem er dus van mee wat je kunt gebruiken om te groeien en laat de rest lekker liggen.

Wees nooit boos of bang als je feedback krijgt, ook niet als je er niet om hebt gevraagd.

Wees in plaats daarvan dankbaar voor deze kans om weer verder te groeien.

Want je wordt nooit minder wijs van feedback, of het nu positief is of niet.

“Hallo, ik ben Samantha. Dankjewel voor je feedback. Ik neem het mee om mijn website nog beter te maken.”

(Maar de bijlage open ik nog steeds niet 😉)

Liefs Samantha 2021

Hoe ga jij om met negatieve feedback? Of wil je liever jouw feedback geven op dit artikel? 😉

Lees meer:
Wekelijkse Opsteker • Vrijheid Blijheid

Of doe de
Gratis Onzekerheidscheck
Author Bio Box Samantha SpijkersVolg me via:
PinterestWordPress


2 Reacties
Nieuwste
Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties