Schilderij Kelvingrove Art Gallery, Glasgow, Schotland (Groot)

HET EINDE VAN DE TUNNEL » Wat Wil Je En Hoe Ga Je Ervoor?

It Is Always Too Early To Quit (NORMAN VINCENT PEALE)
It is always too early to quit – NORMAN VINCENT PEALE

Het einde van de tunnel
Wat wil je en hoe ga je ervoor?

Ken je dat gevoel, van vastzitten? Alsof je in een spreekwoordelijke tunnel staat en geen idee hebt of je nu vooruit moet lopen of om moet keren? Of juist moet blijven staan (want misschien komt er wel een trein langs waar je mee verder kunt)? Hieronder beschrijf ik een aantal simpele manieren waar je mee aan de slag kunt om te ontdekken wat jij wilt en hoe jij ervoor gaat. Eén tip vooraf: geef jezelf de tijd en ruimte. Rome werd ook niet in één dag gebouwd (maar staat nog steeds).


Wat wil je en hoe ga je ervoor?
• Tip 1: Ga schrijven •

Beeld je in dat alles mogelijk is, geen gedachte is te gek, en pak pen en papier. Schrijf alles op wat er in je opkomt.

Zet bijvoorbeeld een timer op 10 minuten en ga gewoon schrijven. Laat je niet tegenhouden door gedachten als: “maar dat kan helemaal niet” of: “maar daar heb ik het geld/de tijd niet voor.” Alles wat begint met een maar laat je weg.

Het gaat er nu namelijk nog niet om hoe je ergens komt, het gaat om wat je wilt. De hoe komt later, maar nu is het belangrijk dat je bedenkt wat je wilt.

Gewoon lekker gaan schrijven dus!

Extra tip! Telkens een paar dingen opschrijven werkt veel beter dan in één keer een hele waslijst op papier toveren. Je prikkelt hiermee je creativiteit en komt zo op veel meer ideeën dan wanneer je er eenmalig voor gaat zitten.

Doe deze oefening bijvoorbeeld een aantal keer of hang je lijst ergens op waar je hem regelmatig ziet. Dan kun je er telkens iets bijschrijven en wordt hij vanzelf langer.

Grote kans dat je ook direct meer energie krijgt; je bent immers actief bezig met wat je wilt en dat maakt energie los.

 

Write it down. Written goals have a way of transforming wishes into wants: cant’s into cans; dreams into plans; and plans into reality. Don’t just think it – ink it!

• Michael Korda•

Wat wil je en hoe ga je ervoor?
• Tip 2: Ga mediteren •

Meditatie kan je enorm veel inzicht geven, zeker als je op zoek bent naar wat je wilt. In de stilte die je creëert in je hoofd vind je vaak de antwoorden op je meest prangende vragen.

Let op! Ook hier geldt: geduld! Je kunt niets afdwingen, de antwoorden komen op hun eigen tempo.

Ikzelf begin mijn meditaties met te voelen waar ik ben, hoe mijn lichaam contact maakt met de grond waarop ik zit.

Dan verschuif ik mijn aandacht naar mijn ademhaling: hoe voelt het in mijn lijf als ik in- en uitadem? Vaak mediteer ik met rustgevende geluiden op de achtergrond en verschuif ik mijn aandacht daarnaar (ik gebruik hiervoor de gratis app Ambience).

Alle gedachten die opkomen, bekijk ik. Als ik er niets mee kan laat ik ze los en breng ik mijn focus terug naar mijn ademhaling of de meditatiegeluiden.

Als ik er wél iets mee kan, zijn het vaak de antwoorden waar ik naar op zoek ben. Je herkent ze aan het goede gevoel dat ze je geven.

Probeer het zelf eens. Zoek een rustige plek op en maak je hoofd stil.

Grote kans dat dit je helpt om die vraag te beantwoorden: wat wil ik?

 

 

Wat wil ik en hoe ga ik ervoor?
• Tip 3: Doe de 5G’s •

Naast weten wat je wilt is het ook belangrijk om te weten hoe je dat voor elkaar krijgt. En daarvoor moet je weten wat je tot nu toe heeft tegengehouden.

Hiervoor kun je de stappen van de 5G’s doorlopen. Deze zijn afgeleid van de Responsive Emotive Therapy, kortweg RET. In een piepkleine notendop stelt deze theorie dat als jij je gedachten aanpast, dat direct invloed heeft op je gevoel, gedrag en je situatie.

De oefeningSchrijf deze stappen uit

1. Gebeurtenis
Wat is de situatie waar je ontevreden over bent? Wees zo specifiek mogelijk.

2. Gedachten
Welke gedachten had jij op dat moment in die situatie? Wees eerlijk naar jezelf en houd je gedachten bij jou. Bijvoorbeeld: ik voelde me aangevallen.

3. Gevoelens
Welke gevoelens kwamen er bij je op? Probeer geen waslijst aan emoties te bedenken, maar hou het bij 1 á 2 emoties.

4. Gedrag
Welk gedrag liet je daardoor zien? Als je boos werd door je gedachten, reageerde je misschien wel verdedigend.

5. Gevolg
Wat voor gevolg had jouw gedrag voor deze situatie? Hoe liep het af en voelde jij je achteraf?

Als je deze stappen doorloopt, zul je merken waar het vaak mis ging: bij je gedachten.

Loop daarom nog eens alle stappen door, maar nu vanuit een ideale situatie. Wat gebeurt er als je je gedachten van negatief naar positief omzet? Wat voor gevoel krijg je daar dan bij? En hoe beïnvloedt dat je gedrag?

Maak van de negativiteit positiviteit en laat je door niets weerhouden om je dromen na te jagen!

 

Je gedachten bepalen je gevoel, je gevoel je gedrag en je gedrag de uitkomst van een situatie

• RET •

Wat wil ik en hoe ga ik ervoor?
• Tip 4: Maak je doelen concreet •

Nu je weet wat je tegenhield, kun je gaan nadenken over de vraag wat jou verder helpt.

Want als je iets wilt veranderen in je leven, zul jij dat moeten doen. Uit zichzelf verandert er niets.

Pak je lijst uit Stap 1 erbij en kijk naar wat jij écht wilt bereiken. Schrijf deze doelen over en breek ze in stukjes. Kleine stapjes die makkelijker te behalen zijn dan in één keer doorstomen naar je einddoel.

(Geduld, weten we nog?)

Maak je doelen SMART (lees ook: Doelen Stellen En Behalen Doe Je Zo).

Stel jezelf duidelijke doelen, met concrete tussenstappen en een deadline. Loop je ergens tegenaan? Zoek naar een andere manier. Houd iets je tegen? Mediteer het weg of pas de 5G’s toe.

Maar wat je ook doet: geef niet op! Nu je weet wat je wilt en je doel voor ogen hebt, is opgeven geen optie meer.

Jij verdient het om gelukkig te zijn. En de enige persoon op aarde met de sleutel tot jouw geluk in zijn of haar broekzak, ben jij zelf.

Hopelijk zie je door dit artikel weer wat licht aan het einde van de tunnel.

Je weet nu hoe je erachter komt wat je wilt en hoe je dat kunt bereiken. Wat houdt je dus nog tegen!?

Ga ervoor! En maak van al jouw dromen werkelijkheid.

 

Liefs Samantha 2021


Weet jij al wat je wilt bereiken? Hoe pak jij dat aan? Laat het me weten in een reactie ↓↓

Lees ook:
Het belang van fouten maken

Over Mij:

Info Samantha Spijkers | Spijkers Coaching

Of vind me op:

Button Facebook Button PinterestButton LinkedIn

Abonneer
Laat het weten als er
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties