ZELFVERTROUWEN BEGINT HIER » Wat Laat Jij Jezelf Geloven?

Spijkers Blogging Niets Te Verbergen (header)
Spijkers Blogging Splitter

» WAT LAAT JIJ JEZELF GELOVEN? – ABC VANUIT RET

Volgens de Rationeel Emotieve Therapie (RET) beïnvloeden onze gedachten ons gevoel. Kort gezegd zou je dus kunnen stellen dat jijzelf bepaalt hoe jij je ergens over voelt. Kies je voor positieve gedachten, dan ervaar je bijbehorende emoties.

Uiteraard is deze theorie veel uitgebreider, maar de kern is dat jouw gedachten over een situatie jouw emoties vormen over die situatie. Wees dus op je hoede voor wat je jezelf vertelt, want je hart reageert er altijd op!

In de RET wordt uitgegaan van het ABC:

  • Aanleiding: wat is de situatie waar je (heftig) op reageerde?
  • Bril: welke gedachten gingen er in die situatie door je hoofd (met welke bril keek jij ernaar)?
  • Consequenties: waartoe leidden dezen gedachten?

 

Be Careful How You Are Talking To Yourself Because You Are Listening (LISA HAYES)
Be careful how you are talking to yourself, because you are listening – LISA HAYES

» WAT LAAT JIJ JEZELF GELOVEN? – WIE A ZEGT, MOET B & C ZEGGEN

Stel, je zakt voor je rijexamen (A). Daar voel je je dan waarschijnlijk behoorlijk rot over (C).

Maar wat jou dat rotte gevoel geeft is eigenlijk niet het zakken zelf, maar jouw gedachten daarover. Je vertelt jezelf misschien dat je een slechte chauffeur bent of dat je beter had moeten opletten (B).

Die gedachten maken dat jij jezelf rot voelt over de situatie. De situatie zelf is nooit meer of minder dan dat: een situatie.

Beeld je nu opnieuw in dat je gezakt bent voor je rijexamen. Wat zou er gebeuren met je gevoel als je tegen jezelf zegt: “Ik heb mijn best gedaan en ben trots op mezelf. Volgende keer gaat het lukken!”

Zou je je dan beter of slechter voelen dan in het eerste voorbeeld?

De dingen die op je pad komen, komen op je pad. Hoe jij ermee omgaat heb je zelf in de hand.

Je emoties zijn je emoties. Maar hoe ze worden beïnvloedt door gedachten is aan jou.

 

» WAT LAAT JIJ JEZELF GELOVEN? – PRAKTISCHE OEFENING

De eerste stap om je gedachten te leren herkennen is door de situaties na afloop opnieuw te beleven. Dat is voor de meeste van ons vast geen enkel probleem, toch? (Ik spreek uit ervaring).

Op een rustig moment ga je apart zitten en doorloop je de situatie opnieuw. Schrijf alles op papier, zodat je het niet alleen van je afschrijft, maar het later ook nog eens terug kunt lezen.

Stap 1 – Beschrijf de situatie zo neutraal mogelijk

Wat zie je gebeuren? Wat hoor/ruik/proef/voel je? Schrijf het op!

Stap 2 – Welke gedachten krijg jij over de situatie?

Luister naar alle stemmen die opnieuw door je hoofd gieren. Wat vertelde jij jezelf? Wat hoorde jij jezelf denken?

Stap 3 – Welke emoties ervaarde je hierdoor?

Werd je bang, boos, blij? Waar voel jij de emotie in je lijf? Spanning in je schouders of een drukkend gevoel op je maag?

Stap 4 – Hoe gedroeg jij je doordat je je zo voelde?

Ging je harder leren voor je herexamen of gooide je de handdoek in de ring?

Stap 5 – Wat had jouw gedrag tot gevolg?

Wat leverden het jou op dat je je zo gedroeg? Hoe eindigde de situatie?

Doorloop de situatie daarna nog eens, maar bedenk dan alleen maar POSITIEVE gedachtes bij Stap 2!

Een “ik ben een loser” wordt dus een “ik doe mijn best en leer van mijn fouten”. Een “ik kan helemaal niks” wordt een “ik word elke dag slimmer omdat ik het probeer.”

Dat klinkt al een stuk beter, niet?

Je zult merken dat, door je gedachten te veranderen, ook je gevoel en het gevolg een positievere wending zullen nemen!

“We hebben niet alle situaties in de hand. Maar wél hoe we erop reageren.”

 

» WAT LAAT JIJ JEZELF GELOVEN? – EEN CIRKEL VAN GEDACHTEN

Wist je dat we tegen niemand zo onaardig zijn als tegen onszelf?

En waarom? We worden noch voelen ons er ooit beter door.

Luister eens goed naar wat jij jezelf vertelt en draai het een keertje om!

Maak van een negatieve gedachte een positieve en ervaar vervolgens wat voor een effect dat heeft op jouw emoties en je gedrag. En de uitkomst van een situatie!

We hebben niet alle situaties in de hand. Maar wél hoe we erop reageren.

En dit kun je trainen, door bijvoorbeeld bovenstaande oefening, zodat je telkens sneller én op een betere manier omgaat met nare situaties.

Want jouw gedachten zijn jouw basis, jouw bron. Die kun je beïnvloeden. En als je dat goed leert doen, dan zal alles wat daar uit voortkomt ook positief beïnvloed worden:

Situatie → Gedachten → Emoties → Gedrag → Gevolg → Situatie → Gedachten → Emoties → Gedrag → Gevolg → Etc.

Zo wordt de cirkel steeds sterker. En daarmee ook jouw zelfvertrouwen.

 

Liefs Samantha 2021

Wat vertel jij jezelf in moeilijke situaties? ↓↓

Lees ook: 4 Tips Over Hoe Je Loskomt Zonder Te VallenSpijkers Blogging SplitterOVER MIJ:

Samantha Spijkers Blogging Signature Met Info En Link

Of vind me op:

Button Facebook Button PinterestButton LinkedIn

Abonneer
Laat het weten als er
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties